سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های جامانده
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
بحث فرهنگی – اعتقادی عفاف و حجاب بحثی بود که آقای احمدی نژاد اخیراً در مصاحبه تلویزیونی خودشون مطرح کردند که بعد از آن مصاحبه، اعتراضات قابل توجهی خصوصاً از طرف نیروهای اصولگرا ، علما و روحانیون و بعضی از رسانه ها بر علیه ایشان به وجود آمد . که رئیس جمهور را به شدت مورد حمله قرار دادند . افرادی که در بین مردم از احترام زیادی هم برخوردارند
من دوست دارم مستقیماً بریم سراغ اصل مطلب و بیشتر به این مباحث بپردازیم .
یکی دوبار صحبت ها رو گوش کردم . و بعضی از صحبتهایی که توجه من رو بیشتر جلب کرد رو یادداشت کردم تا بتونم اونا رو تحلیل کنم .
رئیس جمهور : کسی حق ندارد سوال کند که نسبت شما چیست .
نظر بنده : به نظر من این حرف تا حدودی درسته اما عمیق نگری در اون صورت نگرفته  .  چون تبصره هم داره .
ما داریم در مورد مسئله ای صحبت می کنیم که آسیب اجتماعی رو به همراه داره . یعنی آسیب هایی که پوشش نامناسب و حجاب نا مناسب به همراه داره . اینکه دو نفر یک رابطه غیرمتعارف با هم دارند و در خیابان در حال گذر هستند من فکر می کنم بحثی است که به خانواده ها و نظارت اونها بستگی داره . وقتی پوشش زننده و آسیب برای دیگران مطرح نباشد هدف از جویا شدن آشنایی طرفین از طرف شخص سوال کننده چه خواهد بود ؟ جلوگیری از رابطه ؟ آیا در این عصر ارتباطات اینترنتی و پیامکی  این تفکر عاقلانه و عملی است ؟  اما ... اگر یک پوشش زننده باعث این ارتباط باشد بحث متفاوت خواهد بود . چرا ؟ چون وقتی جاذبه، خصوصیات جنسی ظاهری باشد مطمئناً هدف، بهره برداری جنسی خواهد بود و این رواج دهنده روش نادرست جذب جنس مخالف است . و در همین میان ممکن است کسانی هم که قصد مراقبت از اعتقادات خود را دارند با این روش جذب مخاطب دچار بعضی انحرافات شوند .
به نظر من در اینجا باید مانع این روش جذب مخاطب شد .
رئیس جمهور : این به این معنی نیست که ما نابسامانی های اجتماعی را نبینیم یا اصلاح نکنیم . من می گم ...این روش ، روش درستی نیست .
من موافقم که روش روش درستی نیست . چون هنوز نتونستیم روشها رو تفکیک کنیم . معمولاً هم در حال آزمایش هستیم و این خوب نیست . مباحث اجتماعی مباحثی نیست که در آزمایشگاهها، آزمایش شود . مسائل اجتماعی را می توان با منطق و روانشناسی حل کرد .
اما اشکال کجاست ؟ برای من جداً این قضیه سوال است . دوستان توجه کنید . وقتی ما با بحران مصرف انرژی ، مصرف گاز ، آب و ... یا با مسئله تصادفات جاده ای و خیابانی و مرگ و میر غیرعادی مواجه می شیم و ...به سرعت صدا و سیما که جای تشکر هم دارد وارد عمل شده و با پیام های صوتی و تصویری ، با زیرنویس ها ، انیمیشنهای جذاب وارد عمل شده و شروع به فرهنگ سازی می کند . نمونه های اون رو هم همه به خاطر داریم . مثل : آقای ایمنی در فرهنگ سازی مصرف گاز ، بابا برقی در مصرف برق ، قطره در مصرف آب، سیا ساکتی در مباحث رانندگی و خیلی از مسائل دیگه ...
اما چرا صدا و سیما با این روش درقضیه حجاب  وارد میدان نمی شود ؟ حتماً جواب صداوسیما این است که در برنامه های مختلف به آن پرداخته شده . اما آیا در میزگردها یا بحث های کارشناسی به هدف رسیده ایم ؟ چرا با این روش های فرهنگ سازی که به آن اشاره شد به این موضوع پرداخته نمی شود ؟ دلیل ؟
آیا به ذهن کسی خطور نکرده است ؟
آیا کارشناس هنری ، فرهنگی و دینی خوبی نداریم ؟
یا اینکه به دلیل حساسیت موضوع نگران پیامدهای آن هستیم ؟
باید قبول کرد که انصافاً از این بخش غفلت شده است .
رئیس جمهور : نابسامانی های اخلاقی وقتی به وجود می آید همه مقصرند ، بیشتر مردها مقصرند . چه کسی گفته که خانم ها مقصرند ؟  این اندیشه غلط است که در ذهن بعضی ها است . باید بیرونش کرد . اونها خودشون رو باید اصلاح کنند  .
من دوست دارم نظرتون رو به این آیه از سوره نور جلب کنم .
به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است (30)
و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بى‏نیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکرده‏اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید (31)
خب در این آیه خداوند متعال برای هر دو جنس زن و مرد مسئولیتهایی تعریف کرده . پس هر دو مسئولند . اما مسئولیت کدامیک سنگین تر است ؟
در این آیه برای مرد دو مسئولیت تعریف کرده . دیده فرو نهند -  پاکدامنى ورزند
و برای زن به خاطر جذابیت های بیشتری که در آنها نسبت به مردها قرار داده پنج مسئولیت تعریف کرده است :
دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند
پاکدامنى ورزند
زیورهاى خود را آشکار نگردانند
روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند
پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند
حال باید دید در جامعه ما کدام یک کمتر مورد توجه قرار می گیرد . فرقی ندارد باید دید کدام یک معضل است .
در این قسمت بنده متوجه نشدم که چرا آقای احمدی نژاد گفتند بیشتر، مردها مقصرند و پی به دلیل این حرف نبردیم !!
رئیس جمهور : خیلی ها می گن باید امر به معروف شود . درسته اما قبل از امر به معروف باید یک پدیده ای تبدیل به معروف شود و در جامعه و قتی تبدیل به معروف شد عموم جامعه گفتند این کار خوبی است ، بعد بگیم عمل کنید و با روش درست .
اولاً اینکه این مسئله در آیه فوق یعنی کلام خداوند متعال امر شد . پس معروف است . اما اینکه ما بخواهیم منتظر باشیم که عموم جامعه بگویند خوب است چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد . چرا ؟
شما نباید انتظار داشته باشبد که با  وجود این همه ابزارهای ضد دینی و ضد فرهنگی که در ماهواره ها و اینترنت وظیفه تزریق ویروس های ضد فرهنگی را بر عهده دارند و در تماس مستقیم با خانواده ها هستند معجزه ای رخ دهند و همه بگویند حجاب خوب است . تازه از طرف دیگر باید دید چقدر در این عرصه فعالیت کرده ایم . آیا فرهنگ سازی کردیم یا فقط حرف زدیم و برخورد کردیم ؟ آیا با هنر و خلاقیت آسیب ها را نشان دادیم ؟ آیا در آموزش و پرورش در رده های پایین سنی حجاب را تبیین و بررسی کردیم یا نشان دادن آسیب ها را در پی گرفتیم ؟
به نظر من ما در برابر هجمه ها هنوز دفاع هم نتوانستیم کنیم چه رسد به حمله در مقابل عریانگرایی غرب که توسط ماهواره ها در دل خانواده های ما رسوخ کرده . و در مقابل انتظار داریم که خواسته عمومی صورت گیرد .
رئیس جمهور : ارزش انسان با محبت منتقل می شود نه با فشار
این حرف خیلی قشنگه . حرف حسابه و اشاره به تغییر در نوع روش ها داره . روش هایی که حتماً باید نگاه روانشناختی در اون دخیل باشه .
رئیس جمهور : اگر پدیده ای در جامعه به وجود می آید باید ریشه یابی کنیم ، با روش عالمانه و با روش انسانی
این حرف یکی از مهمترین حرف های این مصاحبه بود که برای من خیلی مهم بود . خوشحالم که رئیس جمهورم چنین تفکری داره و به این طرز تفکر آفرین می گم .
این حرف اشاره به خیلی مسائل داره مثل :
شناسایی عوامل و راه های نفوذ انواع پوشش ها
شناسایی خلاء های موجود در جامعه و در بین جوانان
شناسایی آسیب های پوشش نامناسب
شناساندن آسیب های پوشش های نامناسب
و خیلی از مسائل دیگر ...
رئیس جمهور : محال است که کسی شخصیت طرف مقابل را تخریب کند و طرف مقابل این حرف را بپذیرد
این حرف هم حرف کاملاً درستیه و باز جنبه روانشناسی داره . فکر نکنم کسی منکر این حرف باشه .
رئیس جمهور : فقط به ما مربوط نیست . ( ارگان های دیگر مثل حوزه های علمیه ، صدا و سیما و ... )
اینجا هم با رئیس جمهور موافقم .
وقتی در جامعه ما چندین ارگان به صورت موازی ( مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صدا و سیما ، حوزه های علمیه ، آموزش و پرورش ، سازمان تبلیغات اسلامی و ... ) در این مسئله می توانند دخیل باشند اگر ارگانی در این مسئله کوتاهی کند مثل یک ماشین است که یک چرخ آن ماشین خراب و چرخ های دیگر آن سالم باشد . به هر حال این ماشین یا متوقف خواهد شد  یا در حال حرکت منحرف خواهد شد . حالا اگر این ارگانها که هر کدام مسئولیتی را در این هدف بر عهده دارند در مقابل کسی پاسخگو نباشند یا چشم اندازی برای آنها ترسیم نشده باشد یا راننده خاصی برای آنها تعریف نشده باشد  نمی توان انتظار داشت که به هدف مورد نظر نزدیک بشوند و نشانه ای از هدف عفاف و حجاب در جامعه نمایان نخواهد شد  . حالا اگر هیچ ارگانی قدم خاصی در این باره بر نداشته باشد انگار همه چرخ های این ماشین خراب است . نبود راننده که جای خود دارد .
اما تا  ارگانهای فرهنگی در یک چشم انداز خاص پاسخگوی عملکرد خود در باب عفاف و حجاب نباشند نمی توان منتظر تغییر رفتار اجتماعی در این باره بود.


[ چهارشنبه 89/4/2 ] [ 12:11 عصر ] [ سید مهدی پیشنمازی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

فکر می کنم در آسیب شناسی فضای سیاسی کشور زیاده روی شده و حساسیتی که روی فضای سیاسی هست روی فرهنگ نیست . من به سهم خودم به اون می پردازم ---- از دوستان وبلاگ نویس فرهنگی، یا همشهریان (در ساری) و هم استانی های عزیز خواهش می کنم جهت تبادل لینک با ذکر نام شهر بنده رو در جریان بگذارند .
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 33
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 823400