سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های جامانده
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

                                 

وقتی از مادر نام برده می شود مجموعه ای از واژه های زیبا در ذهن انسان نقش می بندد. از سختی هایی که متحمل میشود تا لطافت و مهربانی و گذشت. و همین بس که امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود در رعایت حق مادر فرمودند: که تو نمی توانی قدردان مادرت باشی  نمی توانی از او قدر دانی نمائی مگر به عنایت و توفیق خداوند متعال . لذا همه این زحمات و دلسوزی ها از سوی مادر برای این صورت می گیرد تا نتیجه این زحمات شکل گیری تربیت درست در فرزند باشد. و انسانی سالم و مفید تحویل اجتماع داده شود. انسانی که به اجتماع سود برساند و اگر سودی نمی رساند حداقل ضرری متوجه اجتماع نکند.

بعلاوه خصوصیات احساسی مادر به تنهایی نمی تواند تضمین کننده یک خروجی خوب از نظر نوع تربیت برای فرزند باشد چرا که ذات مادر فداکاری، مهربانی، گذشت و … است و کمتر مادری را می توان سراغ داشت که اینها را از فرزندش دریغ کند اما چیزی که دیده می شود تلفیقی است از انسانهای خوب و بد که گاهی دعوا و نزاع می کنند، گاهی صلح می کنند، گاهی می کُشند، و یا در کنار هم آرامند.

شاید بگوییم که عوامل متعددی در تربیت انسان نقش دارد اما باید گفت که مهمترین عامل شکل دهی شاکله درونی هر فرد به خانواده او و به خصوص تربیت مادر بستگی دارد.

آنجا که امام خمینی (ره ) می فرمایند: مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه یک امت را نجات دهد ممکن است بد تربیت کند و آن بچه موجب هلاکت یک امت بشود.» ؛ لذا مطمئناً تربیت و خودسازی مادر ارتباط مستقیم با تربیت فرزند دارد چرا که یک مادر نا سالم نمی تواند فرزندی سالم تربیت کند تا به حال دیگران مفید واقع شود.


روز زن و روز مادر معرف یک الگو برای مادر بودن و زن بودن است. معرفی یک الگو که پیامبر اکرم (ص) از او به عنوان یکی از 4 زن برتر عالم نام برده است.

حضرت فاطمه(س) دخت گرامی رسول اکرم(ص) الگویی نمونه برای کسانی است که می خواهند نمونه باشند تا بتوانند انسانهای نمونه تربیت کنند.

در همین راستا بررسی خصوصیات حضرت فاطمه (س) برای الگو بودن آنجا قابل توجه میشود که آن زمان که فاطمه(س) باید بینش سیاسی درستی داشته باشد آن سخنرانی های روشنگرانه را ایراد می کند، آن زمان که باید همسر خوبی باشد، وظیفه خودش در همسرداری شخصی مانند امام علی(ع)  را به نحو احسن انجام میدهد، آنجایی که باید مادر خوبی باشد فرزندانی چون حسن، حسین و زینب را تربیت می کند و آنجا که باید دختر خوبی باشد، رضایت پدرش رسول اکرم(ص) را با آن همه سختی های دوران صدر اسلام فراهم می کند. آنجا که سختی های شعب ابیطالب با وفات مادرش خدیجه(س) و عموی پیامبر به اوج خود رسیده بود و آنجا فاطمه بود که برای پدرش مادری کرد و باعث شد تا کنیه ((ام ابیها)) را به اون نسبت دادند یعنی مادر پدر!

یک زن مسلمان نمی تواند هم به دنبال سالم ماندن و تربیت فرزند سالم باشد و هم الگو و شاخص را نشناسد!
شاخص همان چیزی است که پیامبر(ص) از او به عنوان یکی از 4 زن برتر عالم نام برده کسی که سیره زندگی اش می تواند الگویی کامل برای زنان و دختران جامعه ما باشد.

یک زن مسلمان نمی تواند هم به دنبال سالم ماندن و تربیت فرزند سالم باشد و هم اجازه تزریق تربیت ناسالم و ویروسی غیر اسلامی و ماهواره ای را به فرزندش بدهد.

یک زن مسمان باید بداند که حیا و عفت را می تواند در کنار لطافت و تبرج و دلبری داشته باشد اما اولی را در بیرون از خانه و دومی را در حریم خانه و برای همسر خود!

واضح است که موفقیت انسان در شناخت و داشتن یک الگوی کامل است.

و الگوی کامل برای یک زن همان فاطمه است.


[ جمعه 94/1/21 ] [ 6:16 عصر ] [ سید مهدی پیشنمازی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

فکر می کنم در آسیب شناسی فضای سیاسی کشور زیاده روی شده و حساسیتی که روی فضای سیاسی هست روی فرهنگ نیست . من به سهم خودم به اون می پردازم ---- از دوستان وبلاگ نویس فرهنگی، یا همشهریان (در ساری) و هم استانی های عزیز خواهش می کنم جهت تبادل لینک با ذکر نام شهر بنده رو در جریان بگذارند .
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 237
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 823604