سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های جامانده
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان


                                    

یکی از مهمترین دغدغه های هر فرد داشتن شخصیت اجتماعی مناسب برای خود و فرزندان خود می باشد .
اگر براتون این مسئله مهم هست که شخصیت اجتماعی مثبتی از خودتون در اجتماع داشته باشید  شاید خوندن عوامل موثر زیر خالی از لطف نباشه .

انتخاب دوست
میزان تاثیری که یک دوست می تواند بر روی شخص مقابل بگذارد شاید از نفوذ پدر و مادر یا اعضای خانواده هم در بعضی مقاطع  قوی تر باشد و این مسئله بر کسی پوشیده نیست . چه بسا که نوجوان یا جوانی در خانواده ای مذهبی بزرگ شده باشد اما دوستانی داشته باشد که رویه فکری وی را برخلاف آنچه از آن انتظار می رفته تغییر دهند و همچنین عکس آن نیز صادق است. بعضی اوقات هرچند کم و نادر دیده شده که از یک خانواده لاقید و بی اهمیت به مسائل مذهبی، فرزندی از آنان بواسطه داشتن دوستانی صالح و مودب و اهل شریعت، خود را از بافت خانواده اش جدا نموده و صبغه دیگری می گیرد.

((انتخاب دوست هم می تواند در محیطهای آموزشی اتفاق بیفتد و هم در پاتوق ها))



خانواده
شاید بتوان از آن به عنوان مهمترین نهاد شکل گیری ساختار اصلی ( ریشه ) فرد نام برد . البته بستگی به میزان تلاش خانوادگی در شکل دهی ساختار فرزند دارد . اینکه پدر و مادر درگیر کارهای روزمره خود بوده و تربیت فرزندان را به رسانه یا اینترنت و کامپیوتر بسپارند یا اولویت اصلی زندگی خود را تربیت فرزند قرار داده و برای آن برنامه ریزی کنند . برنامه ریزی هایی مبتنی بر اعتقادات ، ادب و احترام ، اهل مطالعه بودن و ...

پاتوق های مثبت و منفی
معمولا اوقات فراغت، انسان را به سمت پاتوق ها سوق می دهد .
مساجد، هیئت ها، تجمعات محله ای، تیم های ورزشی، محفل های خیابانی، پایگاه های بسیج، جلسات خانوادگی، قلیان سراها، کافی شاپها و ...
طبیعی است که وقتی یک نفر پاتوقی را انتخاب می کند چه مستقیم و چه غیر مستقیم ( به واسطه دوستی با شخصی دیگر ) متاثر از خط مشی های آن گروه می شود .
طرز صحبت کردن
موضوعات طرح شده
اولویت های ذهنی
نوع فعالیت ها
و ...
حال اگر این گروه ها متشکل از افرادی باشند که اوقات فراغت خود را به گونه ای بگذرانند که اتفاق مثبتی در آن نیفتد می توان از آن به عنوان پاتوق منفی نام برد . مکانهایی مثل قهوه خانه ها،  محفل های دوره گرد خیابانی یا محله ای یا در حاشیه بعضی پارک ها و  ...
بطبع شخصیتی که افراد این گروهها را شکل خواهد داد شخصیت اجتماعی مثبتی در عامه مردم نخواهند بود .
اما اگر افراد این گروه ها را کسانی تشکیل دهند که وقت خود را مفید گذرانده و برای هم سودمند باشند مثل: پایگاه های بسیج، مساجد، تیم های ورزشی، هیئت های مذهبی و ... عموما شخصیتی که به واسطه حضور در این مکانها یا پاتوق ها شکل می گیرد شخصیت موجه تری نسبت به گروه های قبلی خواهد بود .

یا اصلاً همین فضاها خواصیت موجه سازی شخص را ایفا می کند و شخص به واسطه ارتباط با این مکانها حداقل در جامعه خطوط قرمز زیادی را رعایت خواهند کرد .

الگوهای اجتماعی
یکی دیگر از مسائلی که می تواند موجب تغییر رویه شخصیت اجتماعی شود انتخاب آگاهانه یا ناآگاهانه یک الگو و تحت تاثیر قرار گرفتن از آن الگو می باشد .
یک معلم
یک مربی ورزشی
یک مربی قرآن
یک هنرپیشه سینمایی
یک بازیکن فوتبال
یک عروسک !
یک شخصیت انیمیشینی و ...
که همه اینها در صورت مثبت و نافذ بودن ( از نگاه مخاطب ) کم یا زیاد انتقال دهنده اصول شخصیتی مثل  نوع صحبت ، مدل مو ، مدل پوشش ، ادب ، فرهنگ ، اعتقادات و ... هستند .
که البته نقش مربی و معلم بسیار بسیار تاثیرگذارتر از الگوها ی دیگر می باشد .


انتخاب ظاهر  هم می تواند سرنوشت شما را رقم بزند
معمولا ظاهر یک فرد (پوشش و چهره )  نشان دهنده خصوصیات فردی یک نفر می باشد .
مثل روحیات یک نفر ، شاد یا غمگین بودن ، مذهبی یا غیرمذهبی و ...
البته شاید قلمهای تیز نقد در بیان ((ظاهر بین بودن)) نگارنده آماده نگارش باشند . در این ارتباط باید عرض کنم طبیعیست که این مسئله قطعیت ندارد اما نمونه های زیادی از آن در جامعه دیده می شود و چون درصد تاثیر آن کم می باشد پرداختنبه آن لازم می باشد .
انتخاب نوع ظاهر قابلیت این را دارد که عده ای را به سمت شما جذب کند و هم اینکه عده ای را از شما دور کند .
انتخاب ظاهر به شما این جرأت یا اعتماد به نفس را می دهد که به گروهی نزدیک شوید و با آنها یکرنگ شوید و یا برای شما خط قرمزی ترسیم می کند تا از عده ای فاصله بگیرید .
شاید بهتر باشد برای فهم بیشتر مطلب وارد مصداق ها شویم .
در یک محیط اجتماعی، چهره شما ( با محاسن یا صورتی تیغ کرده، موهای بلند گیس کرده یا ساده، با چادر، بدون چادر، با آرایش یا بدون آرایش، با لباس های اسپورت یا رسمی و ... ) به مرور زمان، هم تیپ های شما را به سمت شما جذب می کند .
افراد هم قیافه ی شما این پیام را از شما دریافت می کنند که شما تا حدودی از نظر روحیات و طرز فکر به او شبیه هستید پس به شما نزدیک می شود . آنها به مرور زمان دوستان شما می شوند .
شما به پاتوق هایی وارد می شوید که هم رنگ با شماست .  به سمت انجمن اسلامی ، به سمت بسیج ، به سمت کانون موسیقی ، فیلمسازی ، پارتی ها ، پاتوق های مرتبط با  اعتیاد و ... می روید و یا شاید عده ای را جذب این محیطها کنید... با آنها احساس راحتی می کنید و با آنها به سوی اهداف و یا بی هدفی پیش می روید .
انتخاب نوع چهره باعث می شود که در خیابان جنس مخالف برای ارتباط با شما تمایل نشان دهد یا از شما دوری کند . درخواست های زیاد برای ارتباطات بیشتر
و مشغله ذهنی شما می شود تقاضای این و آن برای ارتباط !
و در صورت همراهی شما با این قضیه شما می شوید یک انسان تنوع طلب و غیر پایبند !
یا ظاهر عجیب و غریب شما باعث می شود که دیگران به شما با تعجب نگاه کنند ! شاید شما تبدیل شدید به یک آدم عجیب و غریب پوش!
یا به دید یک جوان ساده زیست ، یا مرفه ، جوان مسلمان یا غرب زده !
بد حجاب فاسد یا بدحجاب سالم !محجبه فاسد یا محجبه سالم و عفیف .
البته همانطور که عنوان شد مسئله همرنگ بودن ظاهر یا چهره با باطن شخص قطعیت ندارد (همانطور که در مراسم شب قدر، اعتکاف و عزاداری ها چهره های متفاوتی نسبت به قالب مذهبی آن جمع مشاهده می شود ) اما حتما و حتماً از عوامل موثر در انتخاب دوست، محیط ، تاثیر گذار و تاثیر پذیر می باشد .
- انتخاب نوع چهره باعث میشود که شما نتوانید برای ازدواج به همه اقشار جامعه فکر کنید چون در همان ابتدا متوجه اختلافات فاحش خواهید شد .
- انتخاب چهره و ظاهر شما را به خیلی از جاها می تواند هدایت کند که در آن الگوها و دوستان زیادی وجود دارند !
-انتخاب چهره می تواند شما را با دوستانی اهل دین، علم، ادب، هنر  آشنا کند و از شما علما، دانشمندان، هنرمندان و ... بسازد و می تواند شما را با کسانی مرتبط سازد که خدایی نکرده سر از ناکجا آباد در بیاورید .
- انتخاب چهره حتی ممکن است سرنوشت شما را هم رقم بزند .

سید مهدی پیشنمازی


[ جمعه 92/1/16 ] [ 9:7 صبح ] [ سید مهدی پیشنمازی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

فکر می کنم در آسیب شناسی فضای سیاسی کشور زیاده روی شده و حساسیتی که روی فضای سیاسی هست روی فرهنگ نیست . من به سهم خودم به اون می پردازم ---- از دوستان وبلاگ نویس فرهنگی، یا همشهریان (در ساری) و هم استانی های عزیز خواهش می کنم جهت تبادل لینک با ذکر نام شهر بنده رو در جریان بگذارند .
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 823385